Thursday, December 2, 2010

~~~ Gurauan Menjadi Tragedi ~~~

Nak dengar satu kisah tak..
Kalau ikutkan kisah nie mmg lucu... tp akhirnya ia berakhir dengan tragedi.
Cerita ini mengisahkan 5 orang sahabat. ( 3 puan, 2 laki. )
Mereka semua mmg rapat.
org kata mcm isi dgn kuku...
gi situ, gi sini... mmg bersama. Tak blh lah lau tinggal salah seorg, bukan apa takut merajuk lah konon..
hehee...

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Nak dijadikan cerita, pada hari "aprilfull" si kawan nie nk kenakan kawannya. Konon pada hari nie, tak pe lau kenakan kawan. Tak marah lah kononnya..
Jadi mereka berempat berpakat utk kenakan yg kawan puan seorg nie.
Mereka pun buat plan baik punya...
Mereka semua telah bersetuju utk berkumpul di rumah kawannya yg seorg lagi..
Masa2 keluarganya tak de kat rumah, tinggal lah mrk bertiga. ( Puan ).
Setelah bbrp jam brd kat dalam rumah... & kawan yg akan di kenakan 2 sedang kusyuk mengadap komputer, tiba2....................

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

bunyi bisang kat ruang tamu... tapi.... si kawan nie buat tak tahu je.. ingatkan kawannya yg buat bising.
Jadi dia buat tak thu lah....
Setelah bbrp minit kemudian..... Masuk lah dua org laki2 yg tak dikenali...
Siap pakai topeng lg...
Mereka berdiri di belakang & telah mengejutkan si kawannya.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Tiba2.. si kawannya terperanjat... & terus tolak laki2 tadi, & dgn pantas dia melarikan diri, utk selamatkan diri lah... apa lagi, tak kn nak duk je kat situ kan..kan..kan..
yg kawan yg lain tak sempat nak panggilnya.. lalu dia terus keluar rumah.
Tanpa melihat kiri... tanpa melihat kanan... dia terus melintas.
Namun..........

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Tiba2 datang sebuah kereta........ dummmm.....
Agak2nya apa yg berlaku???
Tak yah fikirlah.. biar sy sambung lagi.. :)
Tidakkkkkkkkkkkkkk...........................................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Si kawan yg dari rumah keluar utk mengejar, tp tak sempat. hanya mampu menjerit namanya sje.
Rupa2nya.. si kawan telah dilanggr kereta, & meninggal di tempat kejadian.
Itulah akibatnya, dgn niat mahu bergurau.. namun gurauan telah bertukar duka. Tak sempat si kawan berempat nk jelaskan perkara sebenar & juga tak sempat utk ucapkan kata maaf.
Akhirnya... gurauan telah menjadi satu tragedi.
wahai sahabatku.. ingatlah setiap gurauan ada batasnya... jgn lah gurau lbh dari batasnya. kerna kita tak tahu apa akibat drp gurauan itu.

Saturday, November 13, 2010

KASIH PAK SUYATNO


10 Dec 2009 

Dilihat dari usia beliau sudah tidak muda lagi, usia yang sudah senja bahkan sudah mendekati malam. Masa Pak Suyatno, 58 tahun ke sehariannya diisi dengan merawat isterinya yang sakit. isterinya juga sudah tua. Mereka berkahwin sudah lebih 32 tahun.

Mereka dikurniakan 4 orang anak. Disinilah awal cubaan menerpa, setelah isterinya melahirkan anak ke empat. Tiba-tiba kakinya lumpuh dan tidak boleh digerakkan. Hal itu terjadi selama dua tahun.
Menginjak tahun ke tiga seluruh tubuhnya menjadi lemah bahkan terasa tidak bertulang lidahnya pun sudah tidak mampu digerakkan lagi.

Setiap hari Pak Suyatno memandikan, membersihkan kotoran, menyuapkan, dan mengangkat isterinya ke atas tempat tidur. Sebelum berangkat ke tempat kerja dia meletakkan isterinya di hadapan TV supaya isterinya tidak berasa kesunyian.

Walau isterinya tidak dapat bercakap, tapi dia selalu melihat isterinya tersenyum, dan Pak Suyatno masih berasa beruntung kerana tempat kerjanya tidak begitu jauh dari rumahnya, sehingga siang hari dia boleh pulang ke rumah untuk menyuapi isterinya makan. Petangnya dia pulang memandikan isterinya, mengganti pakaian, dan selepas maghrib dia temankan isterinya menonton TV sambil bercerita apa sahaja yang dia alami seharian.

Walaupun isterinya hanya mampu memandang (tidak mampu memberikan respon), Pak Suyatno sudah cukup senang bahkan dia selalu menggoda dan bergurau dengan isterinya setiap kali menjelang tidur.
Rutin ini dilakukan Pak Suyatno lebih kurang 25 tahun. Dengan sabar dia merawat isterinya bahkan sambil membesarkan ke empat buah hati mereka, sekarang anak-anak mereka sudah dewasa tinggal si bongsu yang masih kuliah. Pada suatu hari ke empat anak Suyatno berkumpul di rumah orang tua mereka sambil menjenguk ibunya. Kerana setelah menikah mereka tinggal dengan keluarga masing-masing.
Dan Pak Suyatno tetap merawat ibu kepada anak-anaknya, dan yang dia inginkan hanya satu: semua anaknya berjaya.

Dengan kalimat yang cukup hati-hati anak yang sulung berkata : “Pak kami ingin sekali merawat ibu… Semenjak kami kecil kami melihat bapak merawat ibu dan tidak ada sedikit pun keluhan keluar dari bibir bapak, bahkan bapak tidak izinkan kami menjaga ibu.”

Dengan air mata berlinang anak itu melanjutkan kata-katanya…
“Sudah yang kali keempat kami mengizinkan bapak menikah lagi, kami rasa ibupun akan mengizinkannya. Bila bapak akan menikmati masa tua bapak dengan berkorban seperti ini… Kami sudah tidak sampai hati melihat bapak begini… Kami berjanji akan merawat ibu dengan sebaik-baiknya secara bergantian,” ujar anaknya yang sulung merayu.

Pak Suyatno menjawab hal yang sama sekali tidak diduga oleh anak-anaknya.
“Anak-anakku… Jikalau hidup di dunia ini hanya untuk nafsu, mungkin bapak akan berkahwin lagi. Tapi ketahuilah dengan adanya ibu kalian di sampingku, itu sudah lebih dari cukup. Dia telah melahirkan kalian…” Sejenak kerongkongannya tersekat… “Kalian yang selalu kurindukan hadir di dunia ini dengan penuh cinta yang tidak dapat dinilai dengan apapun. Cuba kalian tanya ibumu apakah dia menginginkan keadaannya seperti ini?”

“Kalian menginginkan bapak bahagia… Apakah batin bapak dapat bahagia meninggalkan ibumu dalam keadaannya seperti sekarang?”
“Kalian menginginkan bapak yang masih diberi Allah kesihatan yang baik dirawat oleh orang lain… Bagaimana dengan ibumu yang masih sakit?”

Sejenak meledaklah tangis anak-anak Pak Suyatno… Merekapun melihat butiran-butiran kecil jatuh di pelupuk mata ibunya… Dengan pilu ditatapnya mata suami yang sangat dicintainya itu…
Sampailah akhirnya Pak Suyatno diundang oleh salah satu stesen TV swasta untuk menjadi panel jemputan acara Bimbingan Rohani Selepas subuh dan juru acara pun mengajukan pertanyaan kepada Pak Suyatno…
“Kenapa bapak mampu bertahan selama 25 tahun merawat Isteri yang sudah tidak mampu berbuat apa-apa?”

Ketika itu Pak Suyatno pun menangis… Tamu yang hadir di studio yang kebanyakan kaum ibu pun tidak mampu menahan haru…
Disitulah Pak Suyatno bercerita… “Jika manusia didunia ini mengagungkan sebuah cinta tapi dia tidak mencintai kerana Allah maka semuanya akan luntur…”

“Saya memilih isteri saya menjadi pendamping hidup saya… Sewaktu dia sihat diapun dengan sabar merawat saya… Mencintai saya dengan sepenuh hati zahir dan batinnya bukan dengan mata kepala semata-mata… Dan dia memberi saya 4 orang anak yang lucu dan baik-baik…”
“Sekarang dia sakit berkorban untuk saya kerana Allah… Dan itu merupakan ujian bagi saya.”
“Sihat pun belum tentu saya mencari penggantinya… Aapalagi dia sakit… Setiap malam saya bersujud dan menangis dan saya mengadu kepada Allah di atas sajadah supaya meringankan penderitaan isteri saya.”
“Dan saya yakin hanya kepada Allah tempat saya mengadukan rahsia dan segala kesukaran saya… kerana DIA maha Mendengar…”

Kisah Cinta ini telah dikirimkan oleh saudara Abd Rahman

Aku Tak Bisa...

Aku tidak bisa mengubah apa yang telah terjadi. Aku tak bisa memutar kembali masa yang berlalu pergi, aku juga tak bisa mengenang kembali apa yang telah berlaku. 
Semuanya aku tak bisa....!!!
Jadi apa yang bisa aku lakukan???
Aku hanya bisa mengalirkan air mata... Ia mengalir tanpaku sedari. Tanpaku pinta.... 
Titisan demi titisan.... ia terus mengalir. Aku cuba menahan, namun aku tidak berdaya, kerna aku insan yang lemah. Aku ingin menjadi seseorang yang berhati kental. Boleh hadapi apa jua rintangan & cabaran. Namun, itu hanya impianku, impian yang tidak kuketahui bila ia akan menjadi kenyataan.
Namun, air mata itu jua yang menjadi pengubat hatiku... mengalirnya membuatkan hatiku lebih tenang. 
Tetapi.. aku tetap memohon pada yang satu ( ALLAH ).  Pada-Nya aku meminta, pada-Nya aku berserah, & segala-gala-Nya daripada-Nya.
Tanpa-Nya siapalah aku...???

Friday, November 12, 2010

Perjalanan Hidup...

Assalamualaikum...

Jika kita fikir kembali kisah hidup kita yang lalu... adakah ia membuat kita tersenyum lebar, atau mungkin kisah lalu akan membuat kita mengalirkan air mata. Pelbagai peristiwa yang perlu ditempuh, baik suka, duka, gembira, sedih... & segala-galanya. Malah, peristiwa itu juga yang mengajar kita erti hidup. Apagunanya hidup tanpa ada cabaran & dugaan. Ia tidak akan memberi erta kepada kita. Memang sukar untuk kita hadapi semua itu ( dugaan & cabaran ), namun ia mengajar kita erti kesabaran. Sabar dengan apa yang telah ditetapkan kepada kita. Kerna dugaan yang menimpa...... bukan hanya kita yang merasa, namun setiap makhluk yang ada di bumi ALLAH. Adakah kita mampu mengelak daripada semua itu???
Tanyalah pada diri....
Mungkin kita mampu hadapinya, namun kita tidak mampu untuk lari jauh dengan apa yang telah ditetapkan. Sejauh mana kita lari........... namun ianya akan terjadi. Hanya mereka yang kuat ( mempunyai tahap keimanan yang tinggi ) sahaja yang dapat menerimanya dengan hati terbuka & redha atas apa yang terjadi. Mungkinkah kita salah seorang daripada mereka???
Hanya kita yang mampu menjawabnya.... !!!
Walau apajua yang terjadi pada diri kita.... kita sebagai hamba perlulah bersyukur, kerna kita yang terpilih daripada manusia lain. Mungkin ia berat untuk ditanggung... Namun fikirlah Hikmah disebalik apa yang terjadi. Sesungguhnya... setiap apa yang diberi, mesti ada balasan daripada-Nya. Jika kita tidak mampu untuk menempuhnya.... lihatlah mereka yang nasibnya lebih buruk dari kita.. kerna itu akan membuat kita lebih bersyukur dengan apa yang menimpa kita. Kerna masih ada lagi mereka yang nasibnya lebih buruk dari kita.
( Aku juga tidak dapat menerima apa yang terjadi pada diriku. Pelbagai andaian yang aku buat... kalaulah aku... !!!   Jika aku....!!! Kalau aku tahu begini jadinya, aku takkn........ !!! macam2 yang aku fikir.... Tapi ia tidak dapat mengubah apa yang telah terjadi. Malah, terlintas difikiran, kalaulah aku dapat mengubah masa lalu... tentu aku akan......... !!! Biasalah, manusia, jika berlaku sesuatu baru menyesal.. nak buat itu, nak buat ini... macam2 nak dibuatnya.. hehe.. :)  itulah aku. )
Apa-apa pun, kita hanya berdoa yang terbaik untuk diri kita  dan berserah kepada-Nya .. kerna ALLAH sahaja yang mampu mengubah segala-galanya. Aminn....

Wassalam...

KAU BUKAN MILIKKU...

KAU BUKAN MILIKKU...

Kau bukan milikku, dah ku tahu segalanya…
Namun hati ini dah terukir namamu…
Mana mungkin aku mampu hapuskan
Ukiran namamu dihatiku…

Pedihnya sekadar menjadi penyinta bisu,
Lebih pedih bila tahu kau milik seseorang…
Aku tak mampu lakukan apa-apa…
Hatimu tak mungkin dapat kutakluki…
Aku sedar hati aku milikmu….
Tapi hatimu miliknya…

Jangan hantui hidupku lagi dengan
Bayanganmu…kerna hatiku luluh…
Jangan muncul dalam kotak ingatanku…
Walaupun hidupku bakal bergelap tanpa dirimu…
Tapi biarlah…
Daripada aku terus berendam air mata…
Sesuatu yang bukan milikku…
Takkan pernah jadi milikku…
Selamanya…

Maafkan aku kerana terlalu menyayangi insan
Sepertimu…
Maafkan aku kerana terlalu mengimpikan
Dirimu jadi milikku…
Moga kau bahagia bersamanya…
Selamanya…

~~~ SETIA ~~~

 

Apa makna “SETIA”

12 Aug 2009
Cinta?
Kenapa mesti bercinta kalau kita tak tahu menghargai cinta…
Saya ialah seorang lelaki yang sedang betul-betul kecewa sekarang ini kerana cinta, bayangkan, saya sanggup buat apa saja untuk memiliki hati dia, hinggakan sanggup lupakan kepentingan diri dan buang semua ego saya untuk cuba selamatkan hubungan saya dan dia, tapi at last ini balasan yang saya dapat… Dia tinggalkan saya untuk lelaki lain yang lebih berharta… Tapi tak mengapa, mungkin ini adalah ujian atau rahmat daripada tuhan untuk saya…
Kasih sayang dan percaya satu sama lain adalah satu perkara yang wajib ada dalam bercinta… Percayalah kalau tak ada 2 perkara ni, janganlah bercinta… Sebab kita akan kecewa akhirnya… Dan yang paling penting ialah “SETIA” pada dia, jangan terlintas sedikit pun perasaan untuk tinggalkan dia atas sebab2 yang remeh temeh…
Dalam hubungan yang kurang mesra, saya yakin kesabaran itu adalah penting untuk menjadikan hubungan yang lebih mesra.
Jadi untuk pasangan yang sedang hangat bercinta… Nasihat saya, setialah pada yang satu… Kerana kecewa dalam bercinta tu adalah satu perkara yang benar-benar menyeksakan… Janganlah bercinta andainya kita tak tahu makna setia terlebih dahulu, fikirkanlah perasaan orang yang ditinggalkan selepas kita bagi dia sepenuh harapan.

Kisah Cinta ini telah dikirimkan oleh saudara Hafiz Zul

video


Cinta adalah sesuatu yang indah dan unik anugerah dari ilahi. Kita diberi peluang untuk menilainya dan pengunakanlah peluang yang diberi dengan sebaik-baiknya untuk melahirkan satu larian cinta yang indah, seindah waktu ia di ciptakan.
Cinta adalah anugerah Tuhan. Mereka yang menerima dan mengalaminya tidak pernah menyedari saat dia telah jatuh cinta kepada seseorang.
Cinta memerlukan keikhlasan dan kejujuran dan bukannya pengorbanan membuta tuli. Mereka yang sanggup berkorban membuta-tuli adalah orang yang tidak pernah memahami erti cinta sebenar.
Cinta yang tulus ikhlas lahir daripada sikap, perbuatan dan tindakbalas yang dipamerkan oleh seseorang. Bukannya dari kata-kata bermadah walaupun terlalu indah.

Cara Menghilangkan Marah...

Renungkan kisah Abu Bakar dan Said
Al-Magburi zaman Rasulullah.
Rasulullah menjawab 
" Sesungguhnya malaikat mengembalikan semua 
makian orang itu kepadanya ketika engkau diam,
tetapi ketika engkau membalas makian itu,
maka malaikat pergi dan syaitan pula
masuk dan saya tidak suka duduk bersama
syaitan ".

Rasulullah bersabda
" Allah akan memuliakan hamba-Nya
ketika sedang dianiaya lalu memberikan kemaafan
sambil mengharapkan api dalam
hati anak Adam ".

" Sesiapa yang sedang marah tetapi
dapat menahan marahnya dengan sabar,
maka Allah akan mengisi hatinya dengan keradhaan
pada hari kiamat ".

~~~ LUKA ~~~



Luka...

ku cuba lelapkan mata
harapanku pabila dibuka nanti
tiada lagi
dunia yang bergoncang hebat
langit yang mendung serta
hujan yang jatuh menyembah
bumi tanpa henti.....
Jiwa yang penuh dengan 
calar-balas warna kehidupan
warna yang bisa buatku
lemas dalam kerinduan dan penderitaan....

Ku cuba lelapkan mata impianku agar
ia tidak bisa dibuka lagi
Tidak!!!
memang amalanku belum mencukupi
banyak dosa belum terampun
banyak hati yang masih terguris
banyak hutang yang belum dibayar
tapi......
aku benci hidup seperti ini
lemas ku dalam lombang kasih sayang
tercalar badanku dek ketajaman parang kecemburuan,
melecur kulitku akibat api kerinduan,
bertaburan gigiku pabila
aku tersemban di bumi dendam.....

Ku cuba lelapkan mata
tetapi tidak bisa
lalu aku membukanya
untuk menghadapi segalanya.

Siapakah Dia...

Siapakah Dia...

Siapakah Dia...
Yang sering mewarnai hariku,
seolah-olah matahari tersenyum manja padaku,
dengan hanya sentuman manisnya.

Siapakah Dia...
Yang selalu membuatkan,
jantungku berdegup kencang,
dengan sinar matanya yang menggoda.

Siapakah Dia...
Yang membuatkan lidahku kelu,
untuk menyapanya,
setiap kali bertemuanya.

Siapakah Dia...
Yang sering kali membuat aku,
merasa hampa setiap kali terlepas bayangnya.

Siapakah Dia...
Yang sering hadir setiap mimpiku,
dan membuatkanku tersenyum pabila terjaga.

Siapakah Dia...
Yang selalu membuatkan aku,
merasa rindu yang amat mendalam,
apabila tidak mendengar khabarnya.

Siapakah Dia...
Yang membuatkan aku berharap,
agar aku mendapat,
walau sedikitpun ruang dihatinya.

Siapakah Dia...
Yang membuatkan aku patah hati,
apabila mengetahui bahawa,
dirinya sudah berkasih.

Siapakah Dia...
Yang membuatkan hatiku pilu,
jantungku remuk, ragaku kosong,
hidupku seolah-olah tiada cahaya dan warna.
Menangis sunyi di setiap malam,
saat mengetahui dirinya sudah...
menemui BIDADARINYA yang akan menemaninya,
di Syurga kelak dan,
itu bukanlah AKU.

Nukilan...
Soul-LONELY

Thursday, November 11, 2010

Cinta...





I Love You

CINTA

Apa yang dikatakan dengan cinta???
Adakah cinta itu hanya untuk manusia saje???
Dan adakah cinta itu boleh dibeli dengan wang ringgit???
Malah, adakah cinta itu hanya sekadar
cinta yang mudah diucap dengan kata-kata puitis,
yang bisa melemahkan insan yang di gelar wanita.
Atau, adakah cinta itu boleh dipetik dengan mudah
dan dibuang tanpa ada perasaan kasih dan sayang.
Begitu mudah untuk mengucap kata cinta,
namun untuk mendapat cinta sejati
tidak semudah yang difikirkan,
kerna akhirnya kita yang tersungkur.
Jangan terlalu mengejar cinta manusia,
kerna ia mungkin akan terputus ditengah jalan.
Sesungguhnya... 
Kejarlah cinta yang satu, cinta dari yang Esa ( ALLAH S.W.T).
Kerna cinta-Nya yang akn kekal abadi
buat selam-lamanya dalam suka dan duka.

Nukilan.... 
Pencinta Setia